Primary Advertiser

זו הסיבה שכדאי לחסן את הילדים נגד שפעת

בשיתוף אסטרהזניקה

עודכן לאחרונה: 11.12.2023 / 9:45

השפעת עוד רגע כאן, וזה הזמן להיערך לחיסונים שיכולים להגן עלינו ועל הילדים שלנו ממחלה קשה. גם השנה, משרד הבריאות הודיע כי לילדים בריאים מעל גיל שנתיים כדאי לקבל חיסון שפעת חי מוחלש בתרסיס לאף. מדוע זה עדיף, איפה מתחסנים ומתי? הנה

ילד חולה. ShutterStock
התרופה הכי טובה היא מניעה. ילד חולה/ShutterStock

מזג האוויר הולך ונעשה נעים יותר, ויש אווירה של סתיו באוויר, וזה בדיוק הזמן להתחיל להתכונן לעונת השפעת. מדי שנה אנחנו מדגישים כאן עד כמה חשוב להתחסן ולחסן את הילדים נגד שפעת, מחלה שרבים מדי לא מייחסים לה את החשיבות הראויה. שפעת היא לא צינון, אלא מחלה ויראלית מדבקת שעלולה לגרום לסיבוכים כגון דלקת ריאות, אשפוזים ובמקרים קיצוניים מאוד אף לתמותה.

תינוקות וילדים עד גיל 5 נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים בעקבות מחלת השפעת, ולכן מומלץ לחסן ילדים בני 6 חודשים ומעלה בכל שנה כבר בסתיו. ובכלל, משרד הבריאות ממליץ לכל הילדים להתחסן בתחילת אוקטובר. מכיוון שנגיף השפעת משתנה מדי שנה, וגם החיסונים הולכים ומתקדמים, אספנו עבורכם את המידע שיעשה עבורכם סדר לקראת החורף הקרוב.

איזה חיסון קיים עבור ילדים?

במסגרת תדריך החיסונים השנתי, פרסם לאחרונה משרד הבריאות הנחיות מפורטות באשר לחיסון ילדים. לפי ההנחיות, עבור ילדים בריאים מעל גיל שנתיים מומלץ לחסן בחיסון שפעת, הניתן בתרסיס לאף. במקרה שיש הוראות רפואיות נגד החיסון בתרסיס לאף, או שהחיסון אינו זמין, יש לתת חיסון בזריקה.

כמה מנות חיסון נדרשות לילדים?

ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל שמונה שקיבלו בעבר לפחות פעמיים חיסון נגד שפעת, יש לחסן במנה אחת בלבד. ילדים בגיל זה שלא חוסנו בעבר או חוסנו במנה אחת בלבד, יחוסנו בשתי מנות במרווח של ארבעה שבועות לפחות בן מנה למנה.

האם החיסון לשפעת ניתן בבית הספר?

התשובה לכך תלויה בגיל הילד. תלמידי כיתות ב', ג' ו-ד' יחוסנו במנה אחת של חיסון בתרסיס לאף. בכיתות אלו החיסון בתרסיס יהיה זמין עבור כל התלמידים בבתי הספר. תלמידי יתר הכיתות - כיתות א', ה' ו-ו' וכן כיתות ז'-יב' - יחוסנו במסגרת קופות החולים, גם הם בחיסון בתרסיס לאף, בכפוף לזמינות שלו בקופת החולים. אם החיסון בתרסיס לא יהיה זמין, הם יחוסנו בחיסון הניתן בזריקה. ילדים הלומדים במסגרות חינוכיות בהן בכיתה מסוימת לומדים ילדים משנתונים שונים, כגון בחינוך המיוחד ובכיתות מקדמות, יחוסנו במנה אחת של חיסון בזריקה. ניתן לחסן תלמידים ללא הוריית נגד בחיסון החי מוחלש בתרסיס לאף

האם השפעת צפויה להיות קשה השנה?

מדי שנה בוחנים בישראל את הצפי לחומרת השפעת לפי הנעשה באוסטרליה - שנמצאת בקצה השני וחווה את החורף לפנינו. על פי דוח רשמי של משרד הבריאות האוסטרלי המסכם את עונת השפעת, אוסטרליה חוותה שיא באשפוזי ילדים כתוצאה משפעת . מהדו"ח עולה כי מאז החל המעקב העונתי באפריל 2023 ועד ה- 3 לספטמבר , 73% מהמאושפזים עם שפעת מאומתת בבתי החולים היו ילדים מתחת לגיל 16, 16% היו מבוגרים בגילאי 16 עד 64 שנים ורק -11% היו מבוגרים בני 65 ומעלה.
מבין הילדים מתחת לגיל 16 שאושפזו עם שפעת מאומתת עד כה, 6% אושפזו ישירות בטיפול נמרץ, בהשוואה ל-14% מהמבוגרים בגילאי 16 עד 64 שנים, ו-6% מהמבוגרים בני 65 ומעלה.

סוכנות המדע הלאומית באוסטרליה מייחסת את שיעור האשפוזים הגבוה, לשיעור ההתחסנות הנמוך בקרב הילדים לפני תחילת עונת השפעת. בסוכנות אומרים כי ההסבר הסביר ביותר הוא ירידה בשיעורי ההתחסנות. השנה שיעורי ההתחסנות באוסטרליה בקרב ילדים היה נמוך בהרבה מאשר בשנים קודמות. נכון לשיא עונת השפעת באוסטרליה (אמצע יולי) , רק כ־23% מהילדים בני חצי שנה עד חמש שנים חוסנו לשפעת. ורק כ־13% מהילדים בני 5 עד 15 חוסנו לשפעת.

מספרים אלה נמוכים בהרבה בהשוואה לשנים קודמות. בשנים שקדמו למגפת הקורונה חוסנו כ־41% (41.3%) מהילדים בני חצי שנה עד חמש שנים וכ־26% (26.2%) בקבוצת הגיל 5 עד 15.

הפחתה בשכיחות מקרי סטרפטוקוקוס A בילדים

מחקר חדש שבוצע ע"י משרד הבריאות הבריטי מראה כי חיסון שפעת בתרסיס לאף הפחית גם מקרים של סטרפטוקוקוס A בילדים בגילאי 2 עד 10 . על פי המחקר באזורים בהם הייתה התחסנות נרחבת של ילדים בחיסון שפעת התרסיס, ראו ירידה משמעותית בשכיחות של זיהומים מסוג סטרפטוקוקוס A בילדים הנחשב לסיבוך שכיח של מחלת השפעת.

אז הורים כדי לחסוך את סיבוכי השפעת מילדכם, וגם מכם, אל תוותרו על חיסון שפעת השנה, ורצוי שתסיימו איתו כבר בסתיו - כדי להגיע מוגנים לחורף.

עורף בריא. עורף חזק! לפרטים נוספים >>

בשיתוף אסטרהזניקה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully