Primary Advertiser

5 שאלות שכל ההורים שואלים רגע לפני עונת השפעת

שירות לציבור מטעם חברת אסטרהזניקה

עודכן לאחרונה: 18.12.2023 / 10:49

החורף עוד רגע כאן - ואיתו גם השפעת. אז איזה חיסון הכי מתאים לילדים, ואיך מבחינים בין צינון לשפעת? ד"ר גיא שטויר, מומחה ברפואת ילדים ורפואת ריאות לילדים, עונה לשאלות הכי נפוצות בעונה הקרה

אבא מקנח לילדה מצוננת את האף. ShutterStock
העיקר שתתחסנו. ילדה מצוננת/ShutterStock

זריקה או תרסיס לאף, איזה חיסון עדיף?

שתי האפשרויות מצוינות. החיסון למעשה מציג למערכת החיסון את "הבגד" שעוטף את הווירוס, בלי החלק המסוכן שבפנים. החיסון בזריקה ניתן לתוך הגוף, אל תוך מחזור הדם, והרכיבים מתפזרים כך שמערכת החיסון לומדת אותם. החיסון בתרסיס מכיל וירוס מוחלש, שלא יכול לגרום למחלה, והוא ניתן בצורה שמדמה את הצורה הטבעית ביותר שבה וירוס אמיתי תוקף אותנו. העובדה הזו חשובה משום שכאשר מחקים את התגובה האמיתית נוצרת מערכת חיסונית נוספת שלא הייתה קודם. לא רק זאת שנמצאת במחזור הדם, אלא גם מערכת חיסון מקומית - נוגדנים שמיוצרים באזור האף ומתכוננים לחדירה של הווירוס האמיתי. בנוסף, יש ילדים ומבוגרים שחוששים מזריקה, ולכן חיסון בתרסיס יכול להיות אפשרות טובה עבורם.

בשורה התחתונה: זריקה או תרסיס? זה לא משנה. העיקר שתתחסנו.

למה חשוב לחסן במיוחד את הילדים?

מחלת השפעת קשה יותר ושכיחה יותר אצל ילדים, בערך פי שלושה. התהליך הטבעי הוא שהילדים הם אלה שנדבקים, והם מעבירים את "המתנה" הזו הלאה למבוגרים. יתרה מכך, ילדים יכולים להדביק את הסביבה שלהם במשך 8 עד 10 ימים לפני שרואים תסמין ראשון. בנוסף, השפעת מסתבכת לעיתים במחלות נוספות כמו מחלות ריאה או דלקות אוזניים. ילדים שחוסנו, לא רק חולים פחות בשפעת, אלא גם סובלים פחות מדלקות אוזניים וריאות.

מה בעצם ההבדל בין צינון לשפעת?

הרבה אנשים נוטים להתבלבל בין המחלות האלה, מאחר והם קוראים לכל צינון "שפעת", אבל יש הבדל גדול מאוד. צינון זו מחלה קלה, שמתחילה לאט ונמשכת יומיים-שלושה. לעומת זאת, שפעת מופיעה בפתאומיות - מרגישים בבת אחת חולים מאוד, עם חום גבוה, כאבי שרירים, חוסר יכולת לעמוד על הרגליים, חולשה דרמטית, וזאת מחלה ממושכת. גם הטיפול שונה לגמרי: בצינון אני ממליץ על מנוחה, תה ודבש, ובשפעת הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה - חיסון.

למה לא לתת לילדים להתחסן באופן טבעי?

זה נכון שבמשך אלפי שנים מערכת החיסון למדה להתמודד עם מגוון עצום של וירוסים, אבל עם השפעת יש לה קושי אמיתי להתמודד. הסיבה לכך היא שהשפעת משתנה כל הזמן - בכל שנה יש זנים אחרים. בנוסף, כשאנחנו נדבקים בשפעת, אנחנו נדבקים בזן אחד מתוך ארבעה שיכולים לתקוף אותנו בשנה הקרובה. אבל כשמקבלים חיסון מקבלים את היכולת להתמודד עם ארבעה זנים בבת אחת, זה לא קיים במחלה הטבעית, ורק החיסון יודע לעשות את הכל במכה אחת.

איך יכול להיות שנדבקתי בשפעת למרות שהתחסנתי?

ראשית חשוב להבהיר כי החיסון לא יכול לגרום לשפעת. מחסנים לשפעת כבר כמעט 70 שנה, ומדובר בחיסון מאוד בטוח. עם זאת, החיסון לא יעיל ב-100 אחוז. אצל ילדים לדוגמא, מערכת החיסון לא יעילה, וכדי לאמן אותה כמו שצריך, יש צורך בשתי מנות. עוד חשוב לדעת כי התסמינים שמקבלים יום אחרי החיסון, כמו נזלת או חום נמוך, אינם מסוכנים, ולמעשה מעידים על כך שמערכת החיסון לומדת להתמודד עם המחלה האמיתית.

לפרטים נוספים

מוגש כשירות לציבור מטעם חברת אסטרהזניקה

שירות לציבור מטעם חברת אסטרהזניקה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully