Primary Advertiser

עד כמה החיסון לשפעת יעיל במניעת המחלה? הנה כל הנתונים

שירות לציבור מטעם חברת אסטרהזניקה

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 9:37

מחקרים שבוצעו בבריטניה, שם מחסנים ילדים באופן מוסדר נגד הנגיף, הראו ירידה של 94 אחוזים בביקורים של ילדים במרפאות, ואפילו שיפור מפתיע בבריאות של המבוגרים סביבם. הנה כל הפרטים שכדאי להכיר לפני החורף

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
מחלה נגיפית מדבקת מאוד. נגיף השפעת/ShutterStock

המון אנשים חושבים ששפעת היא צינון קל או התקררות חורף, אבל זה ממש לא המצב. על פי משרד הבריאות, שפעת היא מחלה נגיפית מדבקת מאוד, שעלולה להיות קשה. דרכי ההדבקה בשפעת הן על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה, שמפיצים תרסיס של טיפות רוק מיקרוסקופיות המכיל כמות גדולה של הנגיפים. מידת ההדבקה בשפעת גבוהה מאוד.

נגיף השפעת תוקף את דרכי הנשימה. המחלה מתבטאת לרוב בחום (מעל 38 מעלות צלזיוס), כאב גרון, כאב ראש, נזלת, שיעול, כאב שרירים, וכן חולשה ועייפות ואובדן תיאבון. סיבוך אופייני של השפעת הוא דלקת ריאות, שבגללה זקוקים החולים לעיתים לאשפוז, בעיקר ילדים קטנים, נשים בהיריון, קשישים וחולים עם דיכוי של מערכת החיסון. השפעת עלולה להיות קטלנית.

כל שנה חולים בשפעת 20-30 אחוזים מהילדים ו-5-10 אחוזים מהמבוגרים בכלל האוכלוסייה. משרד הבריאות ממליץ על חיסון נגד שפעת לכל האוכלוסייה מעל לגיל 6 חודשים. החיסונים מעניקים הגנה טובה נגד שפעת למשך חורף אחד. בכל סתיו מיוצר חיסון בתרכיב חדש שמכיל את ארבעת זני השפעת הצפויים להיות שכיחים בשנה הקרובה.

מה קורה במדינות אחרות?

כדי להבין עד כמה החיסון לשפעת יעיל כדאי לבדוק מה קורה בבריטניה, שנחשבת למדינה שמובילה את התחסנות הילדים לשפעת בעולם המערבי, והשיקה כבר לפני שנים תוכנית סדורה להתחסנות מפני הנגיף בבתי הספר. החיסון מבוצע לפני תחילת החורף, באמצעות תרסיס לאף.

מחקרים רבים שבוצעו בבריטניה על תוכנית החיסונים לשפעת בבתי הספר הראו לא רק שיעור היענות גבוה לחיסון, אלא יעילות גבוהה ביותר בבלימת התפשטות הנגיף והסיכון לאשפוז. על פי הדוח האחרון שפורסם ביולי בבריטניה, הבודק את היעילות של חיסון השפעת בכל שנה, בעונה האחרונה דווח כי בקרב מחוסנים לשפעת, חלה ירידה של כ2/3 בסיכון לאישפוז בילדים בגילאי 2-17 שנים, שמרביתם חוסנו בתרסיס לאף.

בדוח שהתפרסם השנה, בשונה מעונות קודמות, הוחלט בבריטניה להתמקד בסכנות השפעת וסיבוכיה האפשריים ולכן הדו"ח בחן עד כמה יעיל החיסון במניעת אשפוזים בילדים. זאת בניגוד לשנים הקודמות בהן הדוח בדק מספר פרמטרים שונים ביניהם מספר פניות של ילדים שהגיעו למרפאה או שכיחות הופעת תסמינים דמויי שפעת.

בבריטניה מבינים שתלמידי בית הספר הם קבוצת סיכון לחלות בשפעת והם הגורם העיקרי בהפצת המחלה לקהילה ובשל כך הוחלט גם להרחיב את תוכנית ההתחסנות נגד השפעת בבתי הספר בכל UK מגיל 4-17.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חיסון שפעת בתרסיס הוא המועדף השנה עבור הילדים

בשיתוף אסטרהזניקה

חליתם בשפעת? עדיין כדאי להתחסן

חשוב לציין כי שפעת היא מחלה מורכבת בשל העובדה שהיא משנה תצורה כל עונה, ומורכבת מ-3 עד 4 זנים שונים בכל חורף. לכן חשוב להתחסן בכל עונה מחדש, וגם אם אתם או ילדכם נחשפתם לשפעת, חשוב להתחסן כי סביר להניח שהחשיפה היא לזן אחד בלבד, ועדיין אפשר להידבק מחדש בזנים האחרים. לכן, רק חיסון יכול בפעם אחת לייצר את הנוגדנים הטבעיים בגוף נגד הזנים שארגון הבריאות העולמי העריך כי הם מחוללי השפעת.

נער מצונן מקנח את האף. ShutterStock
כן, גם אם כבר חליתם. גבר מצונן/ShutterStock

מנגד, חשוב לציין כי יעילות החיסון מגיעה עד לכ-75 אחוזים, ויכולה גם לרדת מתחת -50 אחוזים בשנים בהם ההערכות של זני החיסון לא הצליחו לקלוע לתמהיל השפעת במציאות. במחקר שקיימו בעונת השפעת 2020-2021 בדנמרק, נמצא כי היעילות של החיסון בתרסיס לאף בקרב ילדים ונערים הייתה גבוהה ונעה בין 66 אחוזים בקרב ילדים בני 2-6, ועד 72 אחוזים בבריטניה בקרב ילדים ונערים בני 2- 17.

השפעת השנה עלולה להיות קשה דווקא בילדים

נתונים שמגיעים מאוסטרליה מהווים את נורת האזהרה לחצי הכדור הצפוני ולישראל בכל הקשור לשפעת לאור העובדה שעונת השפעת באוסטרליה מקדימה את זו שכאן. על פי נתוני משרד הבריאות האוסטרלי, אוסטרליה חוותה שיא באשפוזי ילדים כתוצאה משפעת בעונה האחרונה . מהדו"ח עולה כי מאז החל המעקב העונתי באפריל 2023 ועד ה- 3 לספטמבר , 73% מהמאושפזים עם שפעת מאומתת בבתי החולים היו ילדים מתחת לגיל 16, 16% היו מבוגרים בגילאי 16 עד 64 שנים ורק -11% היו מבוגרים בני 65 ומעלה.

עוד דווח בדוח כי מבין הילדים מתחת לגיל 16 שאושפזו עם שפעת מאומתת עד כה, 6% אושפזו ישירות בטיפול נמרץ, בהשוואה ל-14% מהמבוגרים בגילאי 16 עד 64 שנים, ו-6% מהמבוגרים בני 65 ומעלה.

סוכנות המדע הלאומית באוסטרליה מייחסת את שיעור האשפוזים הגבוה, לשיעור ההתחסנות הנמוך בקרב הילדים לפני תחילת עונת השפעת. בסוכנות אומרים כי ההסבר הסביר ביותר הוא ירידה בשיעורי ההתחסנות. השנה שיעורי ההתחסנות באוסטרליה בקרב ילדים היה נמוך בהרבה מאשר בשנים קודמות. נכון לשיא עונת השפעת באוסטרליה (אמצע יולי) , רק כ־23% מהילדים בני חצי שנה עד חמש שנים חוסנו לשפעת. ורק כ־13% מהילדים בני 5 עד 15 חוסנו לשפעת.

לפרטים נוספים

מוגש כשירות לציבור מטעם חברת אסטרהזניקה

שירות לציבור מטעם חברת אסטרהזניקה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully